Spirulina to mikroalga należąca do sinic (cyjanobakterii). Obecnie hodowana jest w wielu miejscach na całym świecie ze względu na swoje właściwości i bogaty skład. Zalicza się ją do superfoods, czyli żywności o szczególnie korzystnym działaniu prozdrowotnym. Spirulina jest dostępna pod postacią suplementów w formie tabletek lub proszku. Można ją zarówno spożywać, jak i stosować do wykonania domowych kosmetyków. Jej zastosowanie jest wszechstronne, co również przyczynia się do wzrostu jej popularności.

Beta-karoten w spirulinie

Skład spiruliny

Spirulina znana jest przede wszystkim ze sporej zawartości białka. Może ono stanowić do 70% suchej masy, przy czym zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne w odpowiednich proporcjach. Można zatem podsumować, że jest to białko pełnowartościowe, a jego biodostępność jest wysoka ze względu na brak celulozy w ścianach komórkowych.

W składzie algi znaleźć można również:

  • kwasy tłuszczowe – zwłaszcza gamma-linolenowy;
  • polisacharydy;
  • witaminy – głównie z grupy B, ale także C, E;
  • składniki mineralne – żelazo, wapń, magnez, cynk, potas, selen, sód, molibden;
  • karotenoidy i chlorofil;
  • błonnik;
  • fikocyjaniny.

Beta-karoten w spirulinie

Wśród karotenoidów obecnych w spirulinie znajdują się beta-karoten i kryptoksantyna. To jednak ten pierwszy w znacznej mierze odpowiada za jej korzystne właściwości. Beta-karoten może stanowić od 700 do 1700 mg w 1 kg spiruliny. Po wchłonięciu zostaje metabolicznie przetworzony w witaminę A, której zapotrzebowanie wynosi około 1 mg na dzień. W związku z tym wystarczy już 2 gramy tej algi, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę A. Jest to najpopularniejszy i zdecydowanie najbardziej aktywny prekursor tej witaminy. Witamina A natomiast chroni oczy przed rozwojem chorób takich jak zaćma czy zwyrodnienie plamki żółtej. Ponadto karotenoidy zalicza się do związków o silnych właściwościach przeciwutleniających. Wykazują zdolność do dezaktywacji wolnych rodników tlenowych, które przyczyniają się do przyspieszenia starzenia organizmu, a także powodują rozwój wielu chorób – w tym neurodegeneracyjnych czy nowotworowych.

Beta-karoten obecny w spirulinie cechuje się dużą przyswajalnością i biodostępnością, aż około 10-krotnie wyższą niż w przypadku beta-karotenu pozyskanego sztuczną drogą. Beta-karoten w spirulinie wpływa także korzystnie na urodę. Dlatego algę tą w formie sproszkowanej często stosuje się w przemyśle kosmetycznym. Wykazano, że omawiany barwnik chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV, chroni naskórek przed złuszczaniem się oraz przyspiesza gojenie się uszkodzeń skóry. Dodatkowo poprawia koloryt skóry.

Charakterystyka karotenoidów

Karotenoidy to związki barwnikowe, którym rośliny zawdzięczają swoją barwę (od żółtej, poprzez pomarańczową, aż do czerwonej). Wprawdzie spirulina nie posiada tego koloru, to jednak w jej składzie obecne są spore ilości tej substancji. Dzieje się tak, ponieważ karotenoidy w połączeniu z niektórymi białkami mogą zmieniać barwę na zieloną, niebieską, a nawet purpurową.

Do tej pory udało się zidentyfikować aż około 600 karotenoidów, z czego 60 można znaleźć w produktach spożywanych każdego dnia. Wśród najważniejszych znajdują się:

  • beta-karoten;
  • beta-kryptoksantyna;
  • luteina;
  • likopen;
  • zeaksantyna.

Karotenoidy wchłaniają się do krwiobiegu w jelicie cienkim, a następnie wraz z krwią za pomocą lipoprotein transportowane są do wszystkich tkanek organizmu. U ludzi i zwierząt karotenoidy kumulują się w tkance tłuszczowej. To naturalne związki odżywcze pochodzenia roślinnego, które rozpuszczają się w tłuszczach i ich rozpuszczalnikach. Należy wiedzieć, że grupa karotenoidów dzieli się na 2 podstawowe podgrupy. Są to karoteny i ksantofile, czyli pochodne tlenowe karotenów.

Podsumowanie

Spirulina jest jednym z największych odkryć ostatnich lat. Uważa się, że może być rozwiązaniem na problemy niedożywienia i niedoboru składników odżywczych na całym świecie. Jej suplementacja wpływa korzystnie na urodę, a także zdrowie i psychikę. Jednym z aktywnych składników odpowiedzialnych za to jest beta-karoten.

Bibliografia

  1. Gumiela E., Szulińska M., Bogdański P., Wpływ suplementacji spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 4/2013.
  2. Gryszczyńska A., Gryszczyńska B., Opala B., Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki, Postępy Fitoterapii, 2/2011.
  3. Gutierrez-Salmean G., Fabila-Castillo L., Chamorro-Cevallos G., Nutritional and toxicological aspects of Spirulina (Arthrospira), Nutricion Hospitalaria, 1/2015.
  4. Igielska-Kalwat J., Gościańska J., Nowak I., Karotenoidy jako naturalne antyoksydanty, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 69/2015.
  5. Pielesz A., Skład chemiczny algi brązowej Fucus vesiculosus L., Postępy Fitoterapii, 1/2011.
  6. Zdrojewicz Z., Idzior A., Kocjan O., Spirulina i błonnik witalny a leczenie otyłości, Medycyna Rodzinna, 1/2018.
Polecane produkty:
Spirulina w tabletkach bioalgi
Spirulina biolagi to wysokiej jakości alga słodkowodna. Każdy etap, od hodowli aż po dostarczenie gotowego produktu jest pod ścisłą kontrolą. Dodatkowo Spirulina bioalgi została przebadana przez Główny Inspektorat Sanitarny, co potwierdza jej ...
Zobacz tutaj ...
Spirulina w proszku bioalgi
Spirulina w proszku zawiera wysokiej jakości witaminy i minerały, a także inne, niezbędne dla organizmu składniki odżywcze. Odpowiednie i ściśle kontrolowane warunki hodowli sprawiają, że są one bardzo dobrze wchłanialne, przez co wykazują właściwości ...
Zobacz tutaj ...