Wiele osób najpierw kupuje i dopiero później zastanawia się, jak stosować spirulinę. W zależności od formy produktu, istnieje wiele możliwości stosowania, zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie.

Jak stosować spirulinę?

Czym jest spirulina?

Spirulina to gatunek mikroalgi widocznej pod mikroskopem w postaci spirali – stąd pochodzi nazwa. Posiada zielono-niebieski kolor i należy do rodzaju sinic. Należy także wiedzieć, że spiulina powstaje z leczniczych cyjanobakterii.

Na większą skalę produkowano ją już w latach 70. XX wieku głównie w Azji i Ameryce Północnej. Obecnie zalicza się ją do tzw. “superfoods”, czyli produktów o wszechstronnym działaniu, ze względu na jej niezwykle bogaty skład.

Jak stosować spirulinę?

Najlepszym i jednocześnie najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest stosowanie się do wskazówek zawartych na opakowaniu zakupionej spiruliny. Może ona mieć wiele form, np. proszku czy tabletek. To właśnie w zależności od tej formy ustala się dawkowanie.

Do użytku wewnętrznego

Spirulinę w tabletkach zażywa się doustnie i popija wodą, z kolei spirulinę w proszku można stosować na wiele sposobów, między innymi:

  • rozpuszczać w wodzie (lub innym, dowolnym napoju, np. jako dodatek do koktajlu), a następnie wypić;
  • dodawać do posiłków (np. sałatek, jogurtów).

Według źródeł uważa się, że skutecznie odczuwalna dobowa dawka spiruliny waha się między 750 a 3000 mg.

Warto przy tym pamiętać, że spirulina w proszku posiada charakterystyczny smak, który nie każdemu odpowiada. Właśnie dlatego niektóre osoby decydują się na formę w tabletkach.

Do użytku zewnętrznego

Proszek znajduje zastosowanie także w użytku zewnętrznym, jako środek poprawiający stan skóry, włosów czy paznokci. W tym celu można dodać odrobinę do ciepłej kąpieli lub użyć odrobiny do wykonania domowej maski na twarz czy włosy.

Wykonanie przykładowej maski do ciała jest bardzo proste. Wystarczy zmieszać spirulinę w proszku z wodą mineralną w takiej proporcji, aby mieszanina przypominała wyglądem gęstą papkę i posiadała jednolitą, gładką konsystencję. Tak przygotowaną masę należy nałożyć na skórę i odczekać 10-15 minut, a następnie zmyć dokładnie letnią wodą.

 

Do takiej maski można dodać inne składniki, przy czym dobrze sprawdzają się naturalne, zimnotłoczone olejki. Z kolei dodanie łyżeczki nasion chia sprawi, że produkt dobrze nada się jako peeling do skóry. Dodatkowo wodę można zastępować innymi produktami spożywczymi, np. kefirem.

Właściwości spiruliny

Spirulina jest doskonałym źródłem białka, dlatego może sprawdzić się jako suplement diety osób trenujących siłowo. Ponadto dostarcza do organizmu innych, cennych składników odżywczych, takich jak np. witaminy, pierwiastki, NNKT, fikocyjaniny czy chlorofil. Również z tego względu suplementację poleca się osobom niedożywionym.

Do najważniejszych właściwości spiruliny należą:

  • obniżanie stężenia całkowitego cholesterolu – także frakcji LDL czy VLDL;
  • obniżanie stężenia glukozy w surowicy krwi;
  • wspomaganie usuwania toksyn czy metali ciężkich z organizmu;
  • działanie antynowotworowe i neutralizacja wolnych rodników;
  • poprawa mikroflory jelitowej, a tym samym wchłaniania substancji odżywczych;
  • przyczynianie się do redukcji masy ciała;
  • regulacja ciśnienia tętniczego krwi;
  • działanie przeciwwirusowe, przeciwzapalne i antybakteryjne.

W przypadku skóry, spirulina zmniejsza zaczerwienienia, odżywia ją i nie powoduje uczuleń, dlatego mogą sięgać po nią osoby z problemami skórnymi. Ponadto, fikocyjaniny zawarte w aldze chronią skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV.

Pierwsze efekty stosowania spiruliny można zaobserwować już po około 2 tygodniach, w zależności od indywidualnych uwarunkowań organizmu.

Bibliografia

  1. Gumiela E., Szulińska M., Bogdański P., Wpływ suplementacji spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 4/2013.
  2. Zdrojewicz Z., Bieżyński B., Krajewski P., Czy warto jeść algi?, Medycyna Rodzinna, 21/2018.
  3. Ekiert K., Dochniak M., Superfoods – idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek?, Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 5/2015.
Polecane produkty:
Spirulina w tabletkach bioalgi
Spirulina biolagi to wysokiej jakości alga słodkowodna. Każdy etap, od hodowli aż po dostarczenie gotowego produktu jest pod ścisłą kontrolą. Dodatkowo Spirulina bioalgi została przebadana przez Główny Inspektorat Sanitarny, co potwierdza jej ...
Zobacz tutaj ...
Spirulina w proszku bioalgi
Spirulina w proszku zawiera wysokiej jakości witaminy i minerały, a także inne, niezbędne dla organizmu składniki odżywcze. Odpowiednie i ściśle kontrolowane warunki hodowli sprawiają, że są one bardzo dobrze wchłanialne, przez co wykazują właściwości ...
Zobacz tutaj ...