Rzodkiewka – królowa wśród nowalijek

//Rzodkiewka – królowa wśród nowalijek

Rzodkiewka, choć mała i niepozorna, stanowi częsty dodatków do wielu potraw. Mimo że dostępna jest przez cały rok, szczególnie warto spożywać ją w sezonie wiosenno-letnim. Co kryje w sobie rzodkiewka oraz jak oddziałuje na nasz organizm? Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Rzodkiewka - królowa wśród nowalijek

Popularna rzodkiewka należy do krewnych warzyw takich jak brukselka, brokuł czy kalafior. Obecnie występuje ich wiele odmian. Różnią się one od siebie wielkością, kształtem, barwą, a nawet smakiem. Możemy wybierać między rzodkiewką czerwoną, białą i mało znaną rzodkiewką czarną. Rzodkiewka jest warzywem łatwym w uprawie, z tego względu można hodować ją nawet w warunkach domowych.

Rzodkiewka – właściwości

Rzodkiewka to źródło wielu minerałów takich jak m.in. potas, magnez, wapń, siarka, cynk, miedź i żelazo. Zawiera również witaminę C i oraz witaminy z grupy B. Ponadto w rzodkiewce możemy znaleźć kwas foliowy, retinol i niacynę.

  • Poprawia metabolizm organizmu

Przede wszystkim rzodkiewka jest warzywem niskokalorycznym więc częste jej spożywanie na pewno nie zaszkodzi naszej wadze, w sezonie wiosenno-letnim warto włączać ją do codziennego menu, ponieważ jej składniki tj. potas przyspiesza metabolizowanie tłuszczy i węglowodanów. Na proces przyspieszenia metabolizmu wpływa także zawarty w rzodkiewce błonnik, którego zadaniem jest usprawnienie pracy jelit.

  • Oczyszcza organizm

Z racji tego, że rzodkiewka działa moczopędnie wspomaga przez to pracę nerek, wątroby oraz jelit przez co łatwiej usuwane są z organizmu zbędne produkty przemiany materii.

  • Działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie

Takie właściwości rzodkiewka zawdzięcza siarce oaz olejkowi gorczycowemu. Oba te składniki pomagają w leczeniu przeziębień oraz innych infekcji np. zapalenia zatok.

  • Wspomaga układ pokarmowy

Spożywanie rzodkiewki stymuluje wydzielanie żółci, zwiększając tym samym efektywność pracy wątroby. Siarka działa destrukcyjnie na bakterie znajdujące się w układzie pokarmowym, z kolei olejek gorczycowy chroni przed pojawieniem się problemów trawiennych.

  • Wzmacnia włosy, skórę i paznokcie

Obecność siarka oraz potasu bardzo korzystnie wpływa na stan naszej skóry, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia ze skórą trądzikową czy problematyczną. Kondycja włosów i paznokci również zostaje poprawiona, ponieważ regularne spożywanie rzodkiewki zapobiega ich wypadaniu oraz zmniejsza przetłuszczanie się.

Rzodkiewka – jak prawidłowo kupować?

Rzodkiewka tak jak pomidor należy do grupy warzyw zwanych nowalijkami, a więc takich, które po raz pierwszy ukazują się w sezonie wiosenno-letnim. Mimo, że kupujemy je w czasie kiedy ich występowanie jest naturalnym zjawiskiem, powinniśmy uważać.

Pamiętajmy o dokładnym sprawdzaniu rzodkiewki, którą chcemy kupić. Szczególną uwagę należy zwrócić na korzeń oraz jej liście. Powinny być jednakowego koloru – zielonego, bez żadnych żółtych przebarwień. Zmiany te mogą świadczyć o obecności toksycznych związków dla organizmu tzw. azotanów.  Należy obejrzeć również każdą główkę rzodkiewki, która powinna być twarda i gładka w dotyku.

Polecane produkty
Autor: |2017-06-01T18:26:36+00:0001 czerwca, 2017|Warzywa świata|0 komentarzy

Zostaw komentarz