Kiszone ogórki to produkt, który jest doskonale znany i przez wielu lubiany. Często stanowią one dodatek do surówek, a także główny składnik obiadu np. zupy ogórkowej. W zależności od czasu poddawania procesowi kiszenia możemy uzyskać tzw. ogórki małosolne (lekko kiszone) lub przetwory w postaci kiszonych ogórków.

Kiszone ogórki - dlaczego warto je jeść?

Kiszone ogórki

Ogórki kiszone to poddane procesowi kiszenia świeże ogórki gruntowe. Odpowiednio przygotowane z różnego rodzaju dodatkami są dobrze zakonserwowane i ulegają fermentacji dzięki bakteriom kwasu mlekowego. Powodują one nie tylko kiszenie ogórków, ale nadają im również wyjątkowego, kwaśnego smaku oraz ciekawych walorów zapachowych.

Jakie właściwości wykazują kiszone ogórki?

Ogórki te nie tylko dobrze smakują, ale również stanowią doskonałe urozmaicenie posiłków, wzbogacając je o dodatkowe składniki odżywcze. W ich składzie znajduje się witamina C oraz witaminy z grupy B. Ponadto kiszonki zawierają witaminę E – tzw. witaminą młodości oraz witaminę K, która korzystnie wpływa na układ krążenia.

Ogórki kiszone szczególnie poleca się w dietach redukujących masę ciała. Proces kiszenia powoduje, że ogórki stają się produktem lekkostrawnym oraz wzbogaconym w dodatkowe składniki odżywcze. Świetnie nadają się również podczas oczyszczania organizmu z toksyn. Ogórki niwelują obrzęki oraz pozbywają nadmiaru wody z organizmu. Pobudzają procesy trawienne, przyspieszając perystaltykę jelit oraz wzmagając syntezę soków żołądkowych.

Obecne w ogórkach kiszonych bakterie probiotyczne regulują mikroflorę układu pokarmowego, jednocześnie wzmacniając ogólną odporność organizmu. Kiszonki stanowią również źródło antyoksydantów, które pozbywają się wolnych rodników chroniąc przed rozwojem chorób nowotworowych oraz spowalniając starzenie się.

Inne właściwości

  • obniżają poziom cholesterolu
  • zapobiegają zaparciom
  • chronią przed anemią
  • dzięki obecności kwasu mlekowego uczestniczą w syntezie witaminy K oraz witamin z grupy B

Przeciwwskazania

Mimo tak wielu korzyści zdrowotnych, jakie wykazują ogórki kiszone, ich spożywanie powinny jednak ograniczać osoby z nadciśnieniem tętniczym, ze względu na dużą zawartość sodu. Dodatkowo włączanie ogórków kiszonych do codziennej diety nie jest polecane osobom z chorobami układu pokarmowego oraz z wrzodami żołądka.

Przepis na kiszone ogórki

Składniki:

Przygotowanie:

Ogórki należy dokładnie umyć pod bieżącą wodą, a następnie ciasno układać w szklanym słoiku naprzemiennie z ząbkami czosnku, koprem, chrzanem i gorczycą. Na koniec zawartość słoja należy zalać słoną, zagotowaną wodą. Słoik należy szczelnie zamknąć i odstawić na około 3 dni.

Podsumowanie

Ogórki kiszone to doskonała alternatywa dla świeżych warzyw. Proces fermentacji nadaje im wyrazistego smaku i charakterystycznego zapachu, co jeszcze bardziej kusi do ich spożywania. Dodatkowo wzbogaca ogórki m.in. o dodatkową ilość witaminy C, która szczególnie ważna jest w okresie jesienno-zimowym.

Polecane produkty