Kapusta włoska mimo mniejszej popularności od kapusty białej również stanowi źródło cennych składników odżywczych. Charakteryzuje się delikatniejszym smakiem oraz specyficzną strukturą, dzięki której danie nabiera nowego wyrazu. Co kryje w sobie to warzywo oraz dlaczego warto włączać ją do diety? Oto wskazówki.

Kapusta włoska - dlaczego warto włączać ją do diety?

Kapusta włoska jest warzywem, które nie rośnie dziko co oznacza, że się ją wysiewa. W lutym w specjalnych inspektach, wiosną w tunelach foliowych, a jesienią na naturalnym gruncie. Jej uprawa odbywa się na terenie Europy oraz w Azji i Ameryce. Kapusta włoska posiada duże okrągłe główki o dość zbitych i pomarszczonych liściach w kolorze zielono – niebieskim.

Jakie składniki odżywcze zawiera kapusta włoska?

Kapusta włoska to bogactwo składników odżywczych. Szczególnie znaleźć w niej można związki azotowe, a także witaminę C, witaminę K, witaminę A, witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy, a także błonnik i składniki mineralne tj. magnez, potas, fosfor, miedź, sód, żelazo i wapń. Należy zaznaczyć, że kapusta włoska jest warzywem niskokalorycznym, 100 gram posiada jedynie 27 kcal. Nie stanowi źródło tłuszczu oraz cholesterolu.

Kapusta włoska w diecie

Ze względu na szeroki skład związków odżywczych warzywo to wielokierunkowo wpływa na nasze zdrowie.

1. Usprawnia pracę mózgu.

Ze względu na właściwości przeciwzapalne kapusta włoska chroni organizm przed stresem oksydacyjnym, który wywołany jest działaniem szkodliwych wolnych rodników. Stres oksydacyjny destrukcyjnie działa na komórki przyczyniając się m.in. do rozwoju choroby Parkinsona i Alzheimera.

2. Chroni przed nowotworem.

Szczególne właściwości ochronne wykazuje przed rozwojem raka jelita grubego, prostaty, żołądka oraz przełyku. Obecna w kapuście witamina K wspomaga również wątrobę w walce z chorobami nowotworowymi.

3. Zapobiega dnie moczanowej.

Obecna w kapuście witamina C chroni przed odkładaniem się kryształków kwasu moczowego w stawach.

4. Dodaje urody.

Witamina C jako naturalny antyoksydant nie tylko zapobiega rozwojowi wielu chorób, ale również wpływa na nasz wygląd zewnętrzny. Zwiększa odporność skóry, wpływa na kondycję naczyń krwionośnych uszczelniając ich ściany dzięki czemu zapobiega ich pękaniu i rozszerzaniu się. Dodatkowo związek ten rozjaśnia skórę, wyrównuje jej przebarwienia, a także odżywia i stymuluje syntezę nowego kolagenu i elastyny.

5. Wspomaga rozwój płodu.

Kapusta włoska szczególnie zalecana jest kobietom w ciąży ze względu na zawartość kwasu foliowego, który niezbędny jest do prawidłowego rozwoju układu nerwowego przyszłego potomka.

6. Chroni przed infekcjami jamy ustnej.

Składniki tj. witamina A, witamina K i witamina C zmniejsza ryzyko rozwoju próchnicy oraz chorób dziąseł. W towarzystwie minerałów tj. magnez oraz wapń usuwa bakterie bytujące w jamie ustnej będące przyczyną wielu infekcji. Ponadto składniki te wzmacniają również samą strukturę kości dzięki czemu warto polecić kapustę włoską dzieciom, młodzieży oraz kobietom w okresie menopauzy.

Kapusta włoska w kuchni

Kapustę włoską można gotować, dusić i kisić. Z jej udziałem można wykonać dania tj. gołąbki czy bigos. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest dodawanie jej do sałatek i surówek, ponieważ nie traci wówczas swoich składników odżywczych.

Jak właściwie kupować kapustę?

Decydując się na zakup kapusty włoskiej warto zwracać szczególną uwagę na te o sprężystych liściach oraz głębokim kolorze. Należy zaznaczyć, że kapusta włoska jest delikatniejszą odmianą tego warzywa niż kapusta biała czy czerwona, w związku z tym nie można jej długo przechowywać.

Polecane produkty