Owoce acai należą do grupy superfood, głównie ze względu na właściwości i zastosowanie. Są małe i ciemnofioletowe, z wyglądu przypominają borówkę z jedną pestką w środku. Charakteryzują się intensywnym, fioletowym kolorem i dość cierpkim smakiem. Jagody acai to rośliny pochodzące z tropikalnych lasów Ameryki Południowej.

Owoce acai - właściwości i zastosowanie

Skład

W swoich składzie jagody zawierają między innymi białko (o wysokiej wartości biologicznej, ponieważ zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne w zalecanych proporcjach) i lipidy. W skład lipidów z kolei wchodzą niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwas linolowy i oleinowy.

Jagody są bogate również w błonnik i wapń, zawierają substancje przeciwutleniające w znacznej ilości. Roślina charakteryzuje się nie tylko ich bardzo wysoką zawartością, ale także różnorodnością. Posiada bowiem związki fenolowe, antocyjany, bioflawonoidy i fitosterole.

Jakie właściwości i zastosowanie mają owoce acai?

Istnieje wiele korzyści związanych ze spożywaniem zarówno jagód, jak i przetworów z nich zrobionych. Na samym początku warto wspomnieć o właściwościach przeciwutleniających. Jagody acai posiadają zdolność usuwania wolnych rodników, które powodują oksydacyjny proces niszczenia komórek. Biorą udział także w aktywowaniu i ciągłej odnowie przeciwutleniaczy w organizmie człowieka, które ulegają uszkodzeniu.

Uważa się, że substancje zawarte w owocach posiadają właściwości hamujące rozwój komórek nowotworowych, mogą nawet wspomagać walkę z rakiem.

Znane jest działanie przeciwbakteryjne rośliny, głównie ze względu na obecność substancji takich jak flawony, flawonoidy czy izoflawonoidy. Niszczą one lub hamują rozwój nie tylko bakterii, ale i wirusów.

Wykazano również, że substancje przeciwutleniające zawarte w jagodach acai są bardzo szybko wchłaniane do krwioobiegu, mogą zatem wpływać korzystnie na stan zdrowia poprzez regulowanie ciśnienia tętniczego krwi. Właśnie ze względu na znaczną ilość substancji przeciwutleniających, roślina została wpisana na tak zwaną listę ORAC. Znajdują się tam produkty roślinne o największej zawartości przeciwutleniaczy roślinnych.

Pozostałe właściwości jagód acai:

  • wspomaganie procesów regulacji poziomu cholesterolu we krwi
  • wzmacnianie mięśnia sercowego i ścian naczyń krwionośnych
  • wspomaganie regulacji poziomu glukozy we krwi
  • działanie ochronne na wzrok, ponieważ zawierają zeaksantynę oraz luteinę (tym samym może przyczyniać się do hamowania degeneracji rogówki)
  • wspomaganie procesów trawiennych, zapobieganie chorobie wrzodowej i refluksowi
  • wspieranie procesów usuwania toksyn z organizmu
  • wzmacnianie układu odpornościowego i nerwowego
  • obniżanie wskaźników stanu zapalnego we krwi

Jakie zastosowanie mają owoce acai?

Jagody acai należy spożyć zaraz po zbiorze, ponieważ są owocami delikatnymi i krótkotrwałymi. Po uzyskaniu dojrzałości zbiorczej szybko opadają. W celu przedłużenia terminu spożycia z jagód można wytwarzać pulpę, soki lub inne przetwory, roślina jest również dostępna w postaci suszonej oraz jako suplement. Ze względu na bogaty skład i liczne właściwości zdrowotne warto wprowadzić owoce acai do codziennej diety.

Może stanowić niezwykle wartościowy składnik żywności funkcjonalnej.

Sok z jagód często bywa wykorzystywany przy dalszym wytwarzaniu produktów spożywczych, np. jogurtów, ze względu na stabilność barwy antocyjanów wchodzących w jego skład.

Ciekawym tematem są wyniki polskich badań prowadzonych przez Sadowską-Krępę na temat wpływu stosowania suplementacji acai wśród sportowców. Po 6 tygodniach suplementacji ich diety sokiem z jagód nie zaobserwowano wprawdzie poprawy wyników sportowych, jednak zauważono poprawę w profilu lipidowym i zmniejszenie ilości uszkodzonych w efekcie treningów włókien mięśniowych. Informację tę można zatem wykorzystać wprowadzając jagody acai do diety osób aktywnych fizycznie oraz sportowców.

Bibliografia:

  1. Cieślik E., Topolska K., Skład chemiczny i właściwości funkcjonalne jagody acai, Postępy Fitoterapii, 3/2012.
  2. Ekiert K., Dochniak M., Superfoods – idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek?, Pielęgniarstwo i zdrowie publiczne, 5/2015.
Polecane produkty