Młody jęczmień wpływa korzystnie między innymi na odchudzanie. W ostatnich latach zyskał ogromną popularność wśród suplementów diety oraz fitofarmaceutyków. Na rynku można spotkać wiele preparatów otrzymywanych na jego bazie, między innymi sok, susz, herbaty czy tabletki.

Młody jęczmień a odchudzanie

Skład

Młody jęczmień ma liczne walory odżywcze – do najważniejszych składników zaliczamy między innymi:

  • aminokwasy
  • witaminy – w tym A, C, E, K i grupy B
  • minerały i pierwiastki – selen, cynk, fosfor, potas, wapń, bor, chrom, kobalt, miedź, żelazo, jod, magnez, mangan, nikiel, sód, siarka
  • kwasy tłuszczowe – linolowy i linolenowy
  • błonnik pokarmowy
  • węglowodany
  • tokoferole, fitosterole, karotenoidy

Liczne badania wykazały, że na zawartość składników odżywczych i substancji bioaktywnych w jęczmieniu w dużym stopniu wpływają: miejsce występowania, ilość opadów, rodzaj gleby, technika zbioru oraz przede wszystkim faza wzrostu rośliny.

Właściwości młodego jęczmienia

Wykazano, że suplementacja młodym jęczmieniem może niwelować szkodliwy wpływ przewlekłego stresu na organizm człowieka. W efekcie zapobiega depresji oraz innym zaburzeniom psychicznym.

Warto wspomnieć także o właściwościach hipoglikemicznych rośliny. Dieta bogata w błonnik pokarmowy zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę i choroby układu krążenia, pomaga również w walce z otyłością i zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi. Młody jęczmień jest bogatym źródłem celulozy i hemicelulozy, które określamy jako błonnik pokarmowy. Sugeruje się możliwość wykorzystania preparatów na bazie jęczmienia w leczeniu chorych na cukrzycę insulinozależną.

Właściwości przeciwnowotworowe obejmują między innymi hamowanie melanogenezy w komórkach czerniaka przy jednoczesnym spadku żywotności tych komórek oraz zmniejszanie ryzyka wystąpienia raka jelita grubego.

Pozostałe właściwości młodego jęczmienia:

  • korzystny wpływ na metabolizm lipidów
  • obniżanie frakcji cholesterolu LDL i trójglicerydów w osoczu
  • działanie przeciwzapalne
  • możliwy korzystny wpływ na zmniejszanie symptomów reumatoidalnego zapalenia stawów (głównie dzięki obecności miedzi)
  • silne działanie alkalizujące, a tym samym przywracanie równowagi kwasowo-zasadowej
  • korzystny wpływ na młody i zdrowy wygląd cery

Sugeruje się, że roślina może mieć wpływ na likwidację nieprzyjemnego zapachu ciała lub nieświeżego oddechu.

Młody jęczmień a odchudzanie

Działanie odchudzające zawdzięcza się przede wszystkim wspomnianemu wcześniej błonnikowi. Wysokobłonnikowe produkty jęczmienne są wskazane w profilaktyce i leczeniu wielu dietozależnych chorób cywilizacyjnych.

Młody jęczmień naturalnie wymusza wydłużone przeżuwanie, przez co zwiększeniu ulega wydzielanie śliny i soków żołądkowych. W rezultacie wpływa to na szybsze osiągnięcie uczucia sytości. Utrzymuje się ono nawet do kilku godzin po spożyciu posiłku. Błonnik pokarmowy spowalnia absorpcję w jelicie cienkim, ponieważ tworzy żele o wysokiej jakości.

Kolejną zaletą jest pobudzanie perystaltyki jelit, przez co zmniejsza się ryzyko wystąpienia zaparć.

Należy pamiętać, że młody jęczmień sam w sobie nie powoduje szybkiej utraty kilogramów. Może być jednak wykorzystywany jako skuteczny środek wspomagający ten proces.

Podsumowanie

Proces produkcyjny płatków czy kasz jęczmiennych umożliwia ominięcie obróbki termicznej, co skutkuje miską rozpuszczalnością suchej masy, wysoką wodochłonnością i praktycznie nienaruszoną strukturą błonnika pokarmowego. Właśnie dlatego produkty jęczmienne oraz wszelkie suplementy na bazie młodego jęczmienia zachowują swoje pierwotne właściwości.

Ze względu na to, że młody jęczmień jest nośnikiem wielu korzystnych substancji odżywczych oraz posiada liczne właściwości zdrowotne warto włączyć go do codziennej diety.

Bibliografia:

  1. Kawka K., Lemieszek M., Prozdrowotne właściwości młodego jęczmienia, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 1/2017.
  2. Tobiasz-Salach R., Krochmal-Marczak B., Jęczmień, jego uprawa i możliwości wykorzystania ziarna w żywieniu człowieka, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Uniwersytet Rzeszowski.
  3. Simonsohn B., Sok z młodego jęczmienia, Wydawnictwo Vital, Białystok 2014.
Polecane produkty